Es schien noch vor einigen Jahren so einfach zu sein, zu definieren, was Judo ist. Es schien so einfach zu sein, in Kanos Texten Belegstellen zu finden, mit denen man eindeutig beweisen konnte, was Kano wollte und wie er sich sein Judo so vorgestellt hatte…
Ich bin – wie viele andere auch – in diese Falle mit Schwung hineingetappt.
Nun… wir alle lernen dazu.
Es hat einige Zeit gedauert, bis mir klar wurde, daß es im Grunde nicht möglich ist, ganz genau darlegen zu wollen, was Kano nun wirklich gewollt oder gar gedacht hat.
Seine Texte, entstanden im Laufe von mehr als 50 Jahren, sind oft widersprüchlich. Wie sollten sie auch nicht? Man zeige mir den Menschen, der im Laufe von 50 Jahren seine Meinungen und Standpunkte unverändert beibehält…
Folglich lassen sich Kanos Standpunkte und Ansichten nicht pauschal wiedergeben. Man muß berücksichtigen, in welchem Jahr und aus welchem konkreten Anlaß Kano sich zu bestimmten Dingen äußerte und in welchem politischen und gesellschaftlichen Kontext er das tat.
Dessen eingedenk möchte ich hier auf Kanos Interesse am westlichen Boxen eingehen.
Fumiaki Shishida faßt in seiner herausragenden Arbeit „Jigoro Kano’s pursuit of ideal judo and its succession: Judo’s techniques performed from a distance“ (2010) einige sehr wichtige, aber bislang kaum bekannte Informationen zur Geschichte des Judo zusammen. Ich möchte einige dieser Informationen aufgreifen und meine Gedanken dazu mit euch teilen…
Wir lesen bei Fumiaki Shishida:
„Jigoro Kano, the founder of judo, had great interest in several other martial arts: boxing, karate, aiki-jujutsu, bo-jutsu, wrestling and others. He studied them enthusiastically to improve judo with the objective of making it the best that it could be.“
(Shishida 2010)
Hier finde ich meine persönliche Auffassung, daß Kano sein Judo als ein ernstfallorientiertes, effektives Kampfsystem verstand, dessen Wirksamkeit er stetig zu erhöhen versuchte, erst einmal bestätigt.
Allgemein wird das Judo heute gern als System der Leibeserziehung (die sich vor allem im sportlichen Wettkampf ausdrückt) und der Kultivierung des Geistes gesehen, das auch eine gewisse Kampfrelevanz besitzt.
Ich persönlich sehe das genau andersherum.
Meiner Meinung nach hat Kano ein sehr effektives Kampfsystem geschaffen, das auch der Leibeserziehung, der Kultivierung des Geistes und dem sportlichen Wettkampf dienen kann. Ich glaube, die Art des eigenen Trainings hängt davon ab, aus welchem Blickwinkel man Judo betrachtet und welche Ziele man für sich definiert.
Kano selbst scheint sein Judo keineswegs als ein geschlossenes System verstanden zu haben. Er schrieb im Jahr 1918:
„In conclusion, I would like to add something taught as kata in kendo into the practice of judo after rebuilding it. …
Essentially, judo should include so-jutsu (spearmanship), naginata-jutsu (the art of Japanese halberd), or whatever suits the aim of offense and defense. Because kenjutsu and bo-jutsu are most widely applied in all of martial arts, it is considered that kendo should be gathered into judo as one of the most important requirements after its reconstruction.
We will need not only kata but also shiai (bout).“(zitiert aus: Kano, J. (1918), A discourse regarding the three stages of judo: upper, middle, and lower, “Judo”, vol.7.)
Ich entnehme diesem Zitat außerdem, daß Kano sein Judo durchaus nicht als eine bloße Ringkampf-Sportart verstand.
Wenn ich seine Worte richtig deute, sah er sein Judo vielmehr als die systematisierte und modernisierte Essenz der japanischen Koryu Bugei. Daher bemühte er sich sehr darum, das Wissen der alten Kampfmethoden zu bewahren und in sein Judo zu integrieren.
Ich möchte an dieser Stelle aber, wie angekündigt, vor allem auf das große Interesse eingehen, das Kano Jigoro dem westlichen Boxen entgegenbrachte.
Fumiaki Shishida schreibt dazu:
„The opening of Japan to the West by the Tokugawa government brought cultural exchanges at many levels between Japan and the West. When Admiral Perry visited Japan in 1854, and one of his sailors, a boxer, fought a bout with the sumo wrestler Koyanagi, boxing matches or a match between a boxer and a fighter of different sports were sporadically held in Tokyo or Yokohama.
The first book on boxing in Japan was published in 1900, and a movie about boxing was released in Kobe in 1903. In 1902, Kunisaburo Iizuka, 5th dan judo, instructor of Keio University, planned a fight with a western boxer, but the boxer did not show up at the prearranged spot (Mita-juyu-kai, 1933, p.86).
After Yoshitsugu Yamashita’s success in teaching judo to U.S. president Theodore Roosevelt in 1904 and cadets at the United States Naval Academy in Annapolis, several judoists visited the U.S. and fought boxers and wrestlers.“
(Shishida 2010)
Begegnungen zwischen Boxern und Judoka waren um die Jahrhundertwende nicht eben selten:
„Interestingly, Kenji Kano, Jigoro Kano’s cousin, performed a key role in the development of boxingin Japan. Kenji Kano, 21 years younger than Jigoro Kano, established the International Boxing Club at Mikage-cho, Kobe, in 1909
(Shishida, 1979).According to Nobuo Gunji (1976, pp.17-19), his club did not practice only pure boxing but also produced matches between a judoist and a boxer; it was successful and the venues of their bouts were filled beyond capacity in Osaka, Kobe and Tokyo. However, the number of judo versus boxing matches declined as the number of serious boxing exhibitions increased.“
(Shishida 2010)
Ich finde das sehr interessant, denn um gegen einen Boxer bestehen zu können, muß man als Judoka schon einiges über Schläge, deren Anwendung, deren Wirkung und Vermeidung sowie über funktionale Deckungsarbeit wissen…
Fumiaki Sishida merkt dazu an:
„Around 1912, movies about boxing and action films that included boxing techniques seem to have stirred young Japanese men’s souls.“
(Shishida, 1979)„With this background, Kano observed boxing enthusiastically more than once during his 1912 trip to the West, as the head of the Japanese delegation at the Stockholm Olympic Games.“
(Shishida 2010)
Ganz besonders interessant erscheint mir, daß Fumiaki Shishida aus Kanos Tagebuch zitiert:
„Kano’s English diary (Kato, 1964, p.165, p.172) says,
(Monday July 8) At the stadium I talked with Evert (to whom I was introduced by Professor Slorum the other day). He promised to introduce amateur boxers, wrestlers, etc., to study comparatively.(Wednesday December 4 in Paris) At 5 p.m., I returned to the Japanese Embassy and waited for Baron de Coubertin. He came and led me to …, I observed boxing and fencing. I returned at 7: 30 p.m. and read a book. At 9 p.m., I went to Paris Circus and observed a boxing match between an American and a Frenchman.“
Shishida dazu weiter:
„These two parts show Kano’s interest in observing amateur boxers and wrestlers, and reveals Kano’s strong interest in boxing.“
…und zitiert aus Kanos Tagebuch:
„(Thursday December 5 in Paris) I talked with Sugimura. His hope is, “… Boxing should be introduced to improve judo.”
Zu Sugimura lesen wir bei Fumiaki Shishida:
„Sugimura was a student at the Kano-juku, the boarding school run by Kano for five years prior to his entrance into the preparatory school for the University of Tokyo; he studied directly under Kano and became one of the strongest judoists at the Kodokan, and was supposed to be one of Kano’s most reliable students. At the time of their meeting in Paris, Sugimura was the first secretary to the Japanese Embassy in Paris. Kano’s diary appears to record his satisfaction that their views were in accordance, perhaps owing to the result of Kano’s education over a long time. Sugimura’s opinion encourages Kano.“
(Shishida 2010)
Kanos Interesse am westlichen Boxen ging also über bloßes Beobachten hinaus.
Er bemühte sich sogar, westliches Boxen in sein Judo zu integrieren:
„As mentioned above, western boxing became popular in Japan during the Taisho period (1912-1926). This explains the following comments regarding how a judoist applies attack and defense against the punches of a boxer, in the technique called “Tsuki-kake” in judo’s Kime-no-kata.
Three great judo authorities of the Kodokan, Yoshitsugu Yamashita, Hidekazu Nagaoka and Kunio Murakami (Yamashita et al., 1917, p.56) say as follows: This technique is one of the methods developed against western boxing. This kata was formulated as a counter technique against western boxing, though there is no doubt that it is applied not only against boxing but also in other cases.“
(Shishida 2010)
Ich denke, daß vor allem die folgende Textpassage für jeden Judoka von größtem Interesse sein dürfte:
Kano (1918, Vol.7: 5) says in 1918, “Judoka will come to exert their energy to study boxing in the future.”
In fact, in 1927, nine years later, Kano (Kano, J., Otaki. T., ed., 1972, p.118) warned how to approach a boxer and gave a concrete example about how to fight with a boxer.:
A judoist attacks an opponent by not only striking techniques but also throwing techniques, and also twisting an opponent’s joint, so that he doesn’t need to always keep his distance from an opponent as in boxing. The judoka approaches his opponent, and grasps his clothes, grasps his hand or seizes his neck.
But even in this event, he has to approach while closely guarding against the opponent’s striking or kicking.
(Shishida 2010)
Ich persönlich glaube angesichts dessen, dass es ein Fehler wäre, Judo als eine reine Ringkampf-Sportart verstehen zu wollen.
Ich halte es, wie ich bereits an anderer Stelle erwähnte, auch für einen großen Fehler, die Atemi-Waza des Judo aus dem Training zu verbannen oder sie nur in Form von Kata zu üben. So, wie ich das sehe, ging es Kano nicht darum, die Schlagtechniken des westlichen Boxens ins Judo zu integrieren und die Atemi-Waza des Judo auf diese Weise zu „ergänzen“.
Es ging ihm meiner Meinung nach eher darum, sein Judo um die Bewegungsmuster des westlichen Boxens zu erweitern.
Ich glaube, Kano hätte es gern gesehen, wenn Judoka mit ihren Fäusten so umgehen könnten wie Boxer…